Bărci Bénéteau avem din plin la Marea Neagră, dar doar una este Figaro. Lansat în 2002, Figaro 2 este un velier de 10.11 m lungime și 3.43 m lățime, creat de Marc Lombard pentru cursele offshore în solitar.
Dar, din fericire pentru noi, ceilalți trei membri ai echipajului, skipperul și proprietarul Bogdan Hrehorciuc a decis ca ieșirea să nu fie în solitar. Așadar, echipaj de 4 - Bogdan, Cosmin Apreotesei, Antonio Eram și subsemnata. De vineri seara până duminică, pe un traseu adaptat în funcție de prognoză, cu speranța mărturisită de a avea șansa si plăcerea unor reglaje fine de spin.
Prognoza, care la începutul săptămânii plasase centru de înaltă presiune deasupra Marii Negre, cu un vânt extrem de slab, a devenit optimista pe măsură ce ne apropiam de ziua plecării, așa că vineri seară nu ne rămăsese de clarificat decât un singur lucru: downwind la plecare și upwind la întoarcere sau invers. Istanbul sau ceva spre Nordul litoralului, pe unde nu mai fuseserăm niciunul cu barca?
Ne-am decis să rămânem în țară, și, după decizia asta, a urmat întrebarea, bun, dar ce înseamnă exact „în țară”? 12 mile de la ce?
Simplu, de la liniile de bază. Adică, mult mai clar, de la liniile celui mai mare reflux de-a lungul ţărmului sau, după caz, liniile drepte care unesc punctele cele mai avansate ale ţărmului, inclusiv ale ţărmului dinspre larg al insulelor, ale locurilor de acostare, amenajărilor hidrotehnice şi ale altor instalaţii portuare permanente. Mă rog, într-o lege sunt prevăzute coordonatele geografice ale punctelor între care sunt trasate liniile de bază drepte, dar nici Navionics, nici vreun flyer al autorităților nu ne ajutau să identificăm simplu și clar limita mării teritoriale.
Așa că am stabilit un traseu cuminte, fără riscuri penale, spre Sulina și de acolo înapoi la Vama Veche, să închidem bucla litoralului românesc. Și a meritat din plin. A fost vânt de la 2 noduri la 25, am navigat 39 de ore, un pic peste 200 de mile, cu o viteză maximă de 12 noduri. (Noi am văzut și 14, dar Navionics să încăpățânează să ne indice Max speed 12,1 knt).
Am făcut routingul cu Adrena, dar am folosit, din obișnuință și comoditate, și Navionics-ul de pe telefoane. Mari provocări nu sunt pe traseu, trebuie doar un pic de atenție la zonele de separare a traficului la Constanța și Midia și în dreptul platformelor petroliere. La Sfântul Gheorghe, unde ni s-a spus că ar fi adâncimi mai mici decât cele de pe hartă, am ținut o distanță de siguranță.
În rest, trim și eche, fiecare după facultăți, în două echipe de cart de câte 4 ore. Barca merge așezat chiar și pe vânt peste 20 de noduri, iar planarea sub spin îți amintește că a fost construită pentru ocean. Dar nu despre ocean vorbim. Vorbim despre faptul că avem 200 mile aici, la noi, fără formalități de frontieră și fără bătaie de cap, 200 de mile pentru un traseu costier, de regată. Fiindcă ne-ar fi plăcut să avem bărci în jur, (mă rog, în urmă) și să împărtășim nebunia navigatului sub spin pe 25 de noduri de vânt oscilant.
Deci?
Comments