+40753153110

Strada Boiangiu Radu, București, Romania, 011386

  • White Facebook Icon
  • White YouTube Icon

©2018 by Blue Water Club.

Man overboard- MOB

Caderea in apa peste bordul unei ambarcatiuni sau a unei nave se soldeaza de cele mai multe ori cu pierderi de vieti omenesti. Recuperarea celui cazut in mare nu este deloc usoara, in special in conditii de vant puternic si valuri mari.

O statistica facut ain SUA inte 2003 si 2007 de catre BoatUS Fundation arata urmatoarele:


- 24% were characterized as falls overboard

- 24% died at night,

- 76% died in daytime

- 63% did not know how to swim

- 8% of non–swimmers were wearing life jacket

- 90% occurred in calm weather with < 1′ chop

- 4% of the boats had two engines

- 85% were men

- Average age was 47


Un raport sintetizat de catre paza de coasta americana arata ca, in medie, intre 150-200 de oameni isi pierd viata anual cazand in apa de pe o nava sau ambarcatiune:



Din cele aratate mai sus se observa ca acest eveniment nedorit este oricand o posibilitate la bordul oricarei ambarcatiuni.

Salvarea unu Man Overboard (pe scurt, MOB) implica trei faze:

1. Alertarea echipajului;

2. Localizarea persoanei;

3. Aducerea la bord;

Pentru alertarea echipajului firma Raymarine, www.raymarine.com

a dezvoltat un sistem Life Tag, format dintr-o unitate fixa, numita baza, si pana la 16 bratari care sunt purtate de catre echipaj. In momentul in care cineva paraseste baraca fara sa fi dorit acest lucru, sistemul alerteaza sonor echipajul.



Daca persoana cade in prezenta cuiva, acel cineva poate folosi o baliza cu un steag si al carui brat se poate extinde telescopic pana la 2 metri, asa cum se vede in poza de mai jos, un produs Plastimo:



In ultimii ani, folosind Digital Selective Call (DSC) si Automatic Identification System (AIS), a aparut o solutie combinata de alarmare si localizare.

Un exemplu este rescueME MOB1 fabricat de catre firma Ocean Signal, www.oceansignal.com.


Dispozitivul, care are aproape 100 g, se ataseaza de vesta de salvare si se activeaza in momentul in care aceasta se umfla si va transmite un semnal de distress statiei de la bordul ambarcatiunii. Pentru aceasta, trebuie programat codul MMSI al barcii in aparat, acest lucru facand-se optic, foarte usor,, folosind un soft aflat pe pagina fabricantului.

Odata alertarea facuta, localizarea se face pe ecranul ploterului, pozitia fiind transmisa via AIS. Bateria dureaza 7 ani iar garantia este de 5 ani.

Un astfel de dispozitiv costa in jur de 220 euro, iar eu l-am achizitionat de pe Amazon.

Ioan Cobzarenco