top of page

"Furtunile" din jurul Insulelor Canare

In 2014 cand am plecat din Las Palmas de Gran Canaria catre Insulele Capului Verde am fost loviti de vant de peste 30 de noduri cu rafale de 40 de noduri. Participam la Atlantic Rally for Cruisers (pe scurt, ARC) cu destinatia St. Lucia, in Marea Caraibelor.

Criss Tibbs, meteorologul care ne facuse briefingul pentru vremea peste Atlantic, ne atentionase ca in zona aeroportului se rupe un spinnaker in fiecare an.

Asa se face ca dupa ce am luat startul, am tinut cap compas spre est, spre coasta marocana, ca sa evitam acest fenomen. Acum as putea spune ca am facut prea devreme ampanarea catre sud-vest si am prins accelerarea de care ne-a vorbit domnul in toata forta ei.

In 2017 am auzit de la cele doua echipaje romanesti care au participat la aceeasi competitie ca au avut parte de o furtuna cu vant de peste 30 de noduri dupa start. Urmarisem startul pe internet si conditiile meteo si nu parea a sa fi fost vreo furtuna in zona.

Cum m-am hotarat ca barca sa petreac un an pe acolo, cu baza in Lanzarote, am inceput sa ma documentez despre navigatie si cei de vazut.

Insulele, ca si in multe alte locuri din lumea larga, au parte de un fenomen de accelerare a vantului intre ele, datorita unui fenomen fizic denumit pretentios in hidrodinamica ajutaj convergent-divergent .


Poza este din articolul: https://www.yachtingmonthly.com/cruising-guides/cruising-guide-canary-islands-54504

Vantul predominant in zona este nord-nord-est si este "gâtuit" intre insulele muntoase cu inaltimi de pana la 3700 metri (Vulcanul Teide pe Tenerife). Si cum aceasi masa de aer care intra trebuie sa si iasa, in zona ingustata viteza trebuie sa creasca. Si creste cu 10-15 noduri fata de viteza de la intrare.

Ce inseamna asta?

La un vant de 20 de noduri la intrare, intre insule o sa ai parte de 30-35 de noduri cu rafale de 40 de noduri.

Un print de pe site-ul www.windy.com ne arata cum apare pe teren desenul de mai sus, in care se confirma zonele schitate pentru zonele de accelerare.


Acest fenomen transforma Canarele intr-o zona ideala de practica a navigatiei si pilotajului, mai ales ca exista si un curent constant de 1-2 noduri de la nord la sud, cu acelasi nume ca si arhipelagul si care face si mai dificila inaintarea spre nord. Sunt zile lungi de asteptare ca vantul sa scada ca sa poti merge 30 de mile din Fuerteventura in Lanzarote.


Ioan Cobzarenco


267 afișări0 comentarii

Postări recente

Afișează-le pe toate
bottom of page